صداوسيما همچنان ضد برجام ضدملی

آرمان- حمید شجاعی: عملکرد انتقاد آمیز صداوسیما در برخی حوزه‌ها در چند سال اخیر به حدی بوده که با برخی برنامه‌های طنز و سرگرمی یا ورزشی این سازمان توانسته مخاطبان خود را حفظ کند. اکنون در 2 سالگی برجام صداوسیما این دستاورد دولت را نیز بی‌نصیب از هجمه نگذاشته است. در این راستا وزارت امور خارجه طی اطلاعیه‌ای نسبت به تخریب برجام از سوی صداوسیما واکنش نشان داده و از این نوع عملکرد این رسانه اظهار تاسف کرده است.
تخریب به چه قیمتی؟
رسانه ملی در هر کشوری فارغ از هرگونه گرایش سیاسی به پوشش همه جانبه تحولات جامعه می‌پردازد و در راستای منافع ملی تعریف شده کشور مد نظر بیشترین تاثیرگذاری را در جامعه مخاطب خود دارد. البته سازمان صداوسیما نیز ظاهرا به دنبال تحقق این امر بوده اما در عمل به نحو دیگری عمل کرده است. در شرایطی که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران به تغییر رویه و رویکرد صداوسیما اذعان دارند، مدیران این سازمان همچنان بر رویه ثابت خود اصرار می‌ورزند و در این بین حتی برای جلوه بیشتر کارکرد تخریبی علیه دولت چهره‌هایی چون مهران مدیری و رضا رشیدپور را که بازگشت خود به صداوسیما را با دولت روحانی آغاز کردند، نیز وارد عرصه کرده‌اند. از سوی دیگر عملکرد صداوسیما در سالگرد 2 سالگی برجام که مقامات عالی کشور از آن حمایت کرده‌اند نشان دهنده مخالفت سازمان دهی شده این سازمان با دولت و دستاوردهایش است. به نظر می‌رسد که مخالفان دولت درصددند با استفاده از برد رسانه‌ای صداو سیما تضعیف دولت را درصدر کارهای خود قرار داده و عملکردش را نزد افکار عمومی ناکارآمد جلوه دهند تا به هر نحوی در انتخابات آینده بتوانند اداره کشور در امور اجرایی کشور را به دست گیرند. باید به انتظار نشست و دید رویکرد صداوسیما به عنوان رسانه‌ای ملی تغییر خواهد داشت و دولت در قبال این تحرکات چه اقدامی خواهد نمود.
صحنه سازی سیاسی


پس از رویکردهای صدا سیما درباره برجام، وزارت امور خارجه طی اطلاعیه‌ای به یکی از برنامه‌ها واکنش نشان داد. در اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه با اشاره به سخنان بی‌اساس میهمان یکی از برنامه‌های شبکه یک سیما در دومین سالگرد توافق هسته‌ای، با این ادعا که متن برجام دقیقا همان چیزی است که ۱۴ ماه قبل از امضاء شدن توسط یک موسسه آمریکایی نوشته شده بوده و آمریکایی‌ها فقط دیکته گفته‌اند، آمده است: زمان این تردستی‌های ژورنالیستی مدت‌هاست که گذشته و مردم ما فریب این صحنه سازی‌های سیاسی توسط تازه از راه‌رسیدگان ناشی و کم اطلاع را نخواهند خورد. اما جالب است که دو سال پس از اجرایی شدن برجام هنوز عده‌ای دست برنداشته و با استفاده از هر فرصتی بی‌محابا می‌تازند و از آن مهم‌تر عزت و استقلال را ملعبه اغراض سیاسی و جناحی خود قرار می‌دهند. در ادامه اطلاعیه آمده است: در مورد این ادعای مضحک پیش از این مفصلا توضیح داده شده است. برجام محصول ۲۸ ماه مذاکره فرزندان «امین، غیور، شجاع و متدین» همین مردم است و اینکه در میانه راه یک موسسه مطالعاتی پیشنهادهایی را برای پایین آمدن مذاکره کنندگان آمریکایی از مواضع خود مطرح نماید و آنها هم قبول نمایند، اتفاقا نقطه قوت مذاکره کنندگان ایرانی است. اینکه طرف آمریکایی از همه خواسته‌های اصلی خود برای «غنی سازی صفر»، «عدم وجود راکتور آب سنگین»، «تعطیلی فردو» و... کوتاه آمده و مجبور شود پرونده اتهامی جعلی خود علیه ایران (پی.ام.دی) را به طور کامل کنار بگذارد، قطعنامه‌های گذشته شورای امنیت را لغو کرده و در قطعنامه جدید به غنی سازی در ایران رسمیت بخشد، به خوبی نشان می‌دهد این اراده مردم بزرگ ایران بوده است که بر آمریکا تحمیل شده است.
بزرگ کردن آمریکا؟
در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: برجام همان توافقی است که باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا زمانی که نهایتا به آن تن داد گفت: اگر می‌توانست اجازه نمی‌داد حتی یک پیچ و مهره از تاسیسات هسته‌ای ایران باقی بماند، و یا رئیس‌جمهور فعلی آمریکا آن را بدترین و ننگین‌ترین توافق در طول حیات سیاسی آمریکا خواند و گفت اگر او بود هرگز به چنین توافقی که باعث تحقیر این ابرقدرت در جهان شده است، تن نمی‌داد. اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه می‌افزاید: چه دلیلی دارد برخی که داعیه ضدآمریکایی بودن آنها گوش فلک را کر کرده است، برعکس اصرار دارند به مردم ایران ثابت نمایند که آمریکا قادر به شکست نظام جمهوری اسلامی در مذاکرات شده است؟ چرا بر خلاف آنچه امام راحل ما بحق فرمود که «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، این آقایان تلاش دارند اثبات نمایند که اتفاقا آمریکا هر کاری خواسته با مردم ایران چه در تحریم‌ها و چه در مذاکرات کرده است؟ چنین تلاشی با خواست و اراده صهیونیست‌ها، جنگ‌طلبان آمریکا و برخی مرتجعین منطقه چه تفاوتی دارد؟
ترجیح منافع ملی
‎روابط عمومی وزارت امور خارجه در ادامه خاطر نشان می‌کند: سوال از مسئولان ارشد رسانه ملی آن است که در هنگامه‌ای که استحکام درونی برجام و پشتوانه حقوقی و بین‌المللی آن، موجب صفبندی جامعه جهانی در کنار جمهوری اسلامی و در مقابل آمریکایی‌ها شده و آنها را در معرض انزوای سیاسی بی‌سابقه‌ای در جهان و حتی نزد متحدین سنتی خود قرار داده است، پخش چنین دیدگاه‌های متوهمانه و یا مصاحبه‌های سخیف ساختگی علیه برجام که نتیجه آنها جز تحقیر ملت رشید ایران و زیر سوال بردن حیثیت ملی و استقلال کشور نیست، چه سودی دارد؟ و آیا چنین همنوایی با دشمنان قسم خورده این مرز و بوم جای شگفتی ندارد؟ روابط عمومی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف از تداوم چنین رویکردی در برخی از رسانه‌ها، تاکید کرده است که قصد پیگیری حقوقی این قبیل دروغ‌ها و تهمت‌ها را ندارد، اما مرتکبین را بجد به ترجیح منافع ملی بر منافع کوچک جناحی توصیه می‌نماید. البته مسئولیت نهادهای ذیربط نسبت به تشویش اذهان عمومی ارتباطی به پیگیری حقوقی وزارت امور خارجه ندارد.
انتقاد توئیتری بعیدی‌نژاد
سفیر ایران در لندن با اشاره به برنامه صدا و سیما در خصوص برجام گفت: مردم خودشان در خصوص برجام مقایسه را انجام دهند تا حقایق روشن شود. متن این پیام توئیتری به شرح زیر است: «در سیما متن برجام و متن گروه بین‌المللی بحران را جلوی مردم می‌گیرند که تمام متن 170 صفحه‌ای برجام در متن 4 صفحه‌ای گروه بحران مندرج است. من قبلا توضیحات کافی در این زمینه را داده‌ام و از عزیزان خواهش می‌کنم این مقایسه را خودشان انجام دهند تا حقیقت روشن شود.»